Fysioterapia

Fysioterapiaan voit aina hakeutua niin pienissä kuin suurissa vaivoissa, vaikka et olisikaan varma, onko fysioterapia sinulle oikea hoitomuoto.

Onko sinulla esimerkiksi kipua tai jokin vaiva? Epäröitkö fysioterapeutin vastaanotolle saapumista? Et kenties ole varma, auttaako fysioterapia vaivaasi? Meille voit aina varata ajan matalalla kynnyksellä joko arviokäyntiin tai fysioterapiaan, ja tulla keskustelemaan kanssamme vaivastasi tai huolestasi.

Arviokäyntimme, 15 minuuttia hintaan 19 euroa, on palvelu, jossa varmistamme, onko vaivasi fysioterapialla autettavissa. Saat rehellisen näkemyksen siitä, kuinka voimme olla avuksi.

Voit aina tulla meille suoraan ilman lääkärin lähetettä, jolloin säästät myös lääkärikäynnin.

Fysioterapialla voidaan usein hoitaa vaivoja, joista moni ei ole ollut edes tietoinen, ja joiden moni on ajatellut kuuluvan esimerkiksi lääkärin toimenpiteisiin.

Vastuulliseen toimintamalliimme kuuluu, että emme hoida turhaan emmekä jätä asiakasta yksin. Tunnistamme, milloin vaivasi on fysioterapialla autettavissa. Pyrimme aina löytämään vaivasi juurisyyn, jotta sinun ei tarvitsisi enää palata meille saman vaivan takia. Mikäli vaivasi juurisyy ei selviä ensimmäisellä hoitokerralla, käytämme yrityksen sisäistä konsultaatiota ja jatkamme hoitoa, kunnes juurisyy on selvillä. Tarvittaessa käytämme oman alamme kouluttajien sekä lääkärien konsultaatiota. Tunnistamme ja kerromme rehellisesti, milloin vaiva on sellainen, että se ei ole fysioterapialla autettavissa. Tuolloin ohjaamme asiakkaan auttavan tahon luokse.

Pienikin kipu on parempi hoitaa mahdollisimman pian, jolloin se on helpointa ja nopeinta hoitaa. Pahentunut tai jopa kroonistunut kipu on aina vaikeampi hoitaa, mutta olemme saaneet hyviä hoitotuloksia myös kroonistuneen kivun, jopa kohtuuttoman kiputilan CRPS:n, hoidossa.

Meillä fysioterapia ei ole koskaan pelkkää ohjausta ja neuvontaa.

Olemme havainneet, että asiakkaamme usein ajattelevat fysioterapian olevan sellaista, jossa asiakas tekee ja fysioterapeutti ohjaa ja neuvoo.

Tiedämme kokemuksesta, että vaikuttavin fysioterapia alkaa aina käsin tutkimisella. Käsin tutkiminen antaa meille mahdollisuuden nopeasti löytää vaivasi syy. Meille fysioterapia on ennen kaikkea käsityöammatti, ja kaikki fysioterapeuttimme ovat lisäkoulutettuja manuaaliseen terapiaan. Ammattitaitoinen fysioterapeutti selvittää, onko oire esimerkiksi lihas- tai nivelperäinen, vai johtuuko se kenties hermokudoksen ärsytyksestä tai faskian (peitinkalvon) toiminnan häiriöstä vai kenties menneisyyden traumoista. Kädet ovat fysioterapeuttiemme arvokkaimmat työkalut. Ensin ne tutkivat ja tarvittaessa myös hoitavat.

Ihminen on aina psykofyysinen kokonaisuus, ja menneisyys vaikuttaa nykyhetkeen.

Ymmärrämme, että jokaisella meistä on oma historiansa, joka väistämättä vaikuttaa myös nykyhetkeen. Esimerkiksi menneisyyden traumat voivat vaikuttaa fyysisiin vaivoihin. Tästä syystä katsomme, että psykofyysinen fysioterapia on aina osa fysioterapeutin toteuttamaa palvelua.

Suunnittelemme fysioterapian tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa

Alkututkimuksen ja asiakkaan haastattelun jälkeen suunnittelemme yhdessä asiakkaan kanssa fysioterapian tavoitteet, jotta saavutetaan optimaalinen ja mahdollisimman kivuton liikunta- ja toimintakyky. Kokonaisvaltaisessa fysioterapiassa huomioimme aina myös asiakkaan voimavarat hoitojakson suunnittelussa. Hoitolinja valitaan tutkimustulosten mukaan.

Meillä on myös selkeä linja, että keskitymme vain niihin terveydenhoitopalveluihin, joista on tehty tieteellinen tutkimus, ja tiedetään, mihin niiden vaikuttavuus perustuu.

Fysioterapia perustuu anatomian, fysiologian ja biomekaniikan tuntemiseen sekä parhaaseen saatavilla olevaan tietoon. Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, joka on suorittanut fysioterapeutin tutkinnon.

Haluamme toimia aina sinua lähellä, ja palvelumme voidaan toteuttaa missä tahansa toimipisteestämme, asiakkaan omassa kodissa, palvelukodeissa, päiväkodeissa, kuntosalilla tai uima-altaalla.

Olemme erikoistuneet erilaisiin fysioterapian osa-alueisiin, kuten:

• Vaativien kipuasiakkaiden fysioterapia
    • Esimerkiksi kroonisesta kivusta kärsivät asiakkaat, kuten CRPS-asiakkaat. Pitkän kokemuksen omaava fysioterapeutti pystyy hoitamaan vaativia kiputiloja hyödyntämällä koko fysioterapeutin työkalupakkia, kuten manuaalisia käsittelyjä, sähköhoitoja (elektroterapiaa), paineaaltohoitoa (shockwave) ja ultraäänihoitoa. Psykofyysinen lähestymistapa on usein välttämätön.
  • Välilevyongelmien fysioterapia
    • Mekaaninen Diagnostisointi ja Terapia (MDT), eli McKenzie-menetelmä, on yksi maailman eniten tutkituista fysioterapian menetelmistä. Sen avulla voidaan tutkia ja hoitaa selkärangan ja välilevyn aiheuttamia ongelmia erittäin tehokkaasti.
  • Psykofyysinen fysioterapia
    • Kognitiivisen fysioterapian tavoitteena on kokonaisvaltaisesti edistää ihmisen toimintakykyä. Keho ja mieli muodostavat kokonaisuuden ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Otetaan huomioon esimerkiksi menneisyyden traumat, jotka voivat aiheuttaa kiputiloja.
  • Lantionpohjan fysioterapia
    • Lantionpohjan toimintahäiriöitä, joita kuntoutuksella voidaan hoitaa, ovat lantionpohjan lihasten vajaa tai yliaktiivinen toiminta sekä erilaiset kiputilat. Tyypillisimpiä oireita ovat yliaktiivinen rakko ja virtsankarkailu.
  • Purentaelinten fysioterapia
    • Purentaelimistön fysioterapialla tarkoitetaan leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten toimintahäiriöiden tutkimista ja hoitoa. Tavallisimpia oireita ovat leukaniveläänet, leukanivelten tai puremalihasten kipu, suun rajoittunut avautuminen ja alaleuan liikehäiriöt sekä narskuttelu. Muita oireita ovat päänsärky, kasvokipu ja korvakipu.
  • Neurologinen fysioterapia
    • Neurologisen fysioterapian tavoitteena on vähentää äkillisen tai pitkäaikaisen sairauden, vamman tai kehitysviivästymän aiheuttamaa haittaa yksilön toimintakyvylle ja elämänlaadulle sekä mahdollistaa asiakkaan mahdollisimman hyvä liikkumis- ja toimintakyky, jotta osallisuus ja selviytyminen arjessa olisi mahdollisimman hyvä sairaudesta tai vammasta huolimatta.
  • Lasten fysioterapia
    • Lasten fysioterapian tavoitteena on lapsen tai nuoren motorisen ja sensorisen kehityksen tukeminen ja parantaminen tilanteissa, joissa se on esimerkiksi tapaturman, sairauden tai vamman vuoksi heikentynyt.
  • Vauvojen fysioterapia
    • Mikäli vauvallasi on esimerkiksi tyytymättömyyttä, itkuisuutta, vaikeuksia olla mahallaan, univaikeuksia, pään nostamisen vaikeuksia tai kääntymisen haasteita, voimme vaikuttaa niihin fysioterapian avulla.
  • OMT-fysioterapia
    • Osa tiimistämme on myös pätevöitynyt OMT-fysioterapeuteiksi, eli ortopedisen manuaalisen terapian asiantuntijoiksi, tuoden lisäarvoa asiakkaidemme hoitoon ja lisää ammattitaitoa yritykseemme.
  • Äitiysfysioterapia
    • Raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen keho kohtaa monia haasteita, ja äitiysfysioterapiamme on suunniteltu tukemaan sinua kaikkien näiden muutosten läpi. Äitiysfysioterapiaan voi tulla jo raskausaikana, heti synnytyksen jälkeen tai vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo vuosia.
  • Kipu- ja oirehoitoina käytämme lisäksi elektroterapiaa, paineaaltohoitoa (shockwave) ja ultraääntä.

Käytössäsi ovat mm. seuraavia lisäkoulutuksia käyneet fysioterapeutit:

• Selkärangan manuaalisen tutkimisen ja hoidon perus- ja jatkokurssi C1, C2 ja C3
  • Fascial Manipulation, Stecco
  • Somty OMT-fysioterapia
  • MDT McKenzie (välilevyongelmat)
  • Suoravastaanottokoulutus
  • Elektroterapiakoulutus
  • NDT Bobath -vauvakurssi – Pienten lasten fysioterapia 0-2v
  • NDT Bobath peruskurssi – Lasten fysioterapia
  • NDT Bobath syventävä kurssi – Lasten fysioterapia
  • Bobath, aikuisneurologinen fysioterapia
  • Lymfahoidon kokonaisuus (LYKO)
  • Kognitiivisten psykoterapioiden koulutusohjelma
  • Geriatrisen kuntouksen erityisosaaja
  • Lantionpohjan toimintahäiriöiden fysioterapia
  • Kinestetiikan perus- ja syventävä kurssi
  • Psykofyysinen fysioterapia
  • Lasten ja nuorten psykofyysinen fysioterapia

Asiakkaidemme kokemuksia

Meitä Oulunseudun Fysioterapian henkilökuntaa ilahduttavat asiakkaat, jotka ovat saaneet apua vaivoihinsa. Tutustu tyytyväisten asiakkaidemme tarinoihin.

Blogi09.11.2021
Fysioterapiasta apua olkapääkipuun