21.2.2017

Fysioterapia ei ole uskomushoitoa

Uskomushoidot ja Fysioterapia eivät ole sama asia

Fysioterapia ei ole uskon asia. Fysioterapia ei ole uskomushoitoa. Fysioterapia on tieteenala, jonka perustana on ihmisen anatomia, fysiologia ja biomekaniikka. Fysioterapia perustuu ihmisen terveyden, liikkumisen ja toimintakyvyn tuntemiseen ja fysioterapiassa sovelletaan monen eri tieteenalan tutkimustietoa.

Vuosia sitten vasta valmistuneena fysioterapeuttina olin kotikäynnillä eräässä oululaisessa palvelutalossa. Olin asiakkaani kanssa palvelutalon piha-alueella nauttimassa kesäisestä säästä samalla kuin teimme harjoituksia. Ohitsemme käveli vanhempi mies, joka oli asiakkaani tuttava. He vaihtoivat muutaman sanan ja asiakkaani esitteli minut fysioterapeutikseen. Mies hymyili ja totesi, ettei usko fysioterapiaan ja jatkoi sitten matkaansa. Keskustelu jäi siihen, mutta miehen sanat jäivät mieleeni.

Fysioterapeutin koulutus

Fysioterapiakoulutukseen on omat hakukriteerinsä, jotka täyttävä hakija voi osallistua valintakokeeseen. Valintakokeesta vaadittavat pisteet saaneet opiskelijat pääsevät opiskelemaan. Fysioterapian opintojen laajuus on 210 opintopistettä, mikä tarkoittaa vähintään kolmea ja puolta vuotta opiskeluja. Opinnot koostuvat anatomian, lääketieteen ja kuntoutuksen teoriasta sekä käytännön harjoittelujaksoista. Lisäksi tehdään opinnäytetyö. Opintojen päättyessä opiskelijan on suoritettava maturiteettikoe eli kypsyysnäyte, jolla opiskelija osoittaa olevansa valmis työskentelemään fysioterapeuttina.

Fysioterapeutti on terveydenhuollon ammattilainen

Fysioterapeutti on siis terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, joka on suorittanut fysioterapeutin tutkinnon ammattikorkeakoulussa. Fysioterapeuttikoulutuksen osaamistasovaatimuksia määrittävät fysioterapeuttien kansallisten (Suomen Fysioterapeutit) ja kansainvälisten järjestöjen (ENPHE, WCPT, EU/ESCO) ohjeistukset ja suositukset sekä kansallinen (NQF) että eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF). Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut fysioterapeutti. Toimintaa valvovat aluehallintovirastot sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto VALVIRA.

Ammattitaidon kehittäminen

Valmistuttuaan fysioterapeutti voi osallistua jatkokoulutuksiin ja erikoistua esimerkiksi aikuis- tai lastenneurologiaan, tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon tai mielenterveyskuntoutujien fysioterapiaan. Erityisaloja on useita ja yhdellä fysioterapeutilla voi olla asiantuntijuus useilla eri aloilla. Fysioterapeutin työ on asiakaslähtöistä ja näyttöön perustuvaa.

Fysioterapeutti voi työskennellä yksityisellä sektorilla tai julkisessa terveydenhuollossa eli sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Lääkäri voi kirjoittaa lähetteen fysioterapiaan, jolloin Kansaneläkelaitos korvaa osan fysioterapian kustannuksesta. Fysioterapiaan voi aina tulla myös ilman lähetettä ja tarvittaessa fysioterapeutti konsultoi lääkäriä tai ohjaa asiakkaan lääkärin vastaanotolle tarkempiin tutkimuksiin.

Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa ei työskentele uskomushoitajia eikä lääkäri voi kirjoittaa lähetettä uskomushoitajille.

Osfysiolla hoidamme kehoa tieteeseen emmekä uskomuksiin perustuen

Me Oulunseudun Fysioterapian fysioterapeutit otamme työmme ja vastuumme vakavasti. Me hoidamme ja terapoimme asiakastamme parhaan mahdollisen saatavilla olevan tiedon mukaan ja niin hyvin kuin haluaisimme itseämme hoidettavan. Me konsultoimme toisiamme, lääkäreitä ja muita asiantuntijoita. Me emme anna uskomushoitoja, joista ei ole tieteellistä näyttöä.

Harjoittamamme fysioterapia perustuu ihmisen anatomian, fysiologian ja biomekaniikan tuntemiseen, kivun tai ongelman analysoimiseen ja sen poistamiseen fysioterapeuttisin keinoin. Tämä tarkoittaa sitä, että me fysioterapian asiantuntijoina osaamme tutkia asiakkaan lihasten, nivelten ja rangan toimintaa ja löytää kivun tai ongelman aiheuttajan. Kipu on aina merkki jostain, kehomme ei anna kipuviestiä ilman syytä. Kivun voi aiheuttaa esimerkiksi kireä tai heikko lihas, virheasento nivelessä tai häiriö nivelen liikkuvuudessa.

Tutkittuamme asiakkaan, voimme puuttua ongelmaan ja hoitaa kipua esimerkiksi fysikaalisella hoidolla kuten sähköhoidolla tai manuaalisella käsittelyllä. Annamme asiakkaalle ohjeet ja aktiiviset harjoitukset ongelman itsehoitoon. Me emme hoida oiretta, jolloin asiakas tarvitsee meitä niin kauan kuin ongelman aiheuttaja on läsnä. Me pyrimme poistamaan oireen aiheuttajan ja annamme asiakkaalle keinot, joilla asiakas voi hoitaa ja kuntouttaa itseään eikä tarvitse enää meitä.

Yrityksemme arvo on ihmisyyden kunnioittaminen. Ihmisellä on vain yksi keho ja yksi terveys. Antaessaan meidän hoitaa kehoaan, asiakkaamme voi olla täysin varma, että hoidamme häntä tieteeseen emmekä uskomuksiin perustuen. Meille asiakas ja hänen terveytensä ovat tärkeintä.