Apua käsikipuun

Käsikipu

Käsikipuja on paljon erilaisia, joten tarkka alkututkimus ja syyn selvittäminen ovat avainasemassa hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi ja kivun kroonistumisen ehkäisemiseksi. Yleisimpiä syitä käsikivulle ovat tapaturmasta aiheutuvat kivut, rasitusvammat ja niistä johtuvat jännevaivat sekä turvotustilat, hartianseudun virheellisestä kuormituksesta johtuvat laaja-alaisemmat kivut (TOS), niskan välilevyjen oireilu ja syöpähoitojen sekä leikkausten jälkitilat.

Oulunseudun Fysioterapian ammattitaitoisten fysioterapeuttien työkalupakissa on paljon erilaisia keinoja oireiden helpottamiseen ja ennaltaehkäisyyn. Fysioterapian keinoja ovat McKenzie MDT -menetelmä, lihastasapainon korjaaminen, ryhdin korjaaminen, elektroterapia, erilaiset manuaaliset käsittelyt, kuten hermokudoksen mobilisointi, jännekalvokäsittelyt, nivelten liikkuvuuden parantaminen. Muita keinoja ovat lymfaterapia, allasterapia, liikuntaryhmät ja perinteinen hieronta.