Apua nivelten toimintahäiriöön

Nivelten toimintahäiriöt

Nivelten toimintahäiriöt johtuvat nivelten yli- tai aliliikkuvuudesta, jotka voivat ilmentyä nivelten liikerajoitteisuutena ja niiden lukkiutumisena (esimerkiksi fasettilukko), noidannuolena, jäätyneenä olkapäänä, alaselän epämääräisenä kiputilana ja pistämisen tunteena hengittäessä. Akuuteissa kiputilanteissa hoidon nopea aloittaminen on tärkeää, jotta kipu ei kroonistuisi eikä lihasepätasapainoa pääsisi syntymään.

Myös monenlaiset eri tapaturmat voivat aiheuttaa nivelten yliliikkuvuutta. Fysioterapeuttiseen hoitoon hakeutuva asiakas on voinut olla esimerkiksi peräänajo-onnettomuudessa ja hän voi kärsiä niin kutsutusta piiskaniskuvammasta (whiplash).

Ammattitaitoiset fysioterapeuttimme kartoittavat johtuuko ongelma lihaksista, sidekudoksesta vai nivelistä, ja valitsee sen jälkeen oikean manuaalisen menetelmän hoitaa asiakasta. Asiakkaalle annetaan aina kotiin mukaan henkilökohtainen terapeuttinen harjoitusohjelma.