Etusivu » Palvelut » Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista naisten fysioterapiaa, jossa otetaan huomioon raskauden ja synnytyksen vaikutukset kehon toimintaan. Raskausaika ja synnytys aiheuttavat muutoksia kehoon, minkä seurauksena äiti voi kokea erilaisia oireita tai kipuja. Äitiysfysioterapiassa oireita lähdetään hoitamaan äidin voimavarat, elämäntilanne ja omat tavoitteet huomioiden.

Raskausaikana äitiysfysioterapiassa ohjataan mm. sopivan liikunnan harrastamiseen, lievitetään mahdollisia kipuja (esim. liitoskivut tai lantionalueen kivut) ja ohjataan lantionpohjan valmistamiseen synnytystä varten.

Synnytyksen jälkeen saattaa keskikeho tuntua huteralta, vatsa pömpöttää tai lantionpohjassa esiintyä toimintahäiriöitä tai kipuja. Äitiysfysioterapiassa varmistetaan keskivartalon ja lantionpohjan normaali toiminta ja tuetaan liikuntaharrastuksiin palaamisessa.

Raskausaika aiheuttaa suorien vatsalihasten erkauman, joka palautuu synnytyksen jälkeen hiljalleen normaaliksi. Palautuminen voi olla kuitenkin hidasta ja vaatia kuntoutusta tai jopa kirurgista hoitoa. Äitiysfysioterapiassa tutkitaan vatsalihasten toiminta ja annetaan ohjeet koko keskivartalon normaalin toiminnan palauttamiseksi.

Vatsalihasten ja koko kehon palautumisen raskausajasta voi tarkistuttaa äitiysfysioterapiassa jo noin kahden kuukauden kuluttua synnytyksestä. Äitiysfysioterapiaan ei ole kuitenkaan koskaan liian myöhäistä tulla, ja voitkin tulla äitiysfysioterapiaan, vaikka synnytyksestä olisi kulunut aikaa jo vuosia.

Arvot

REKISTERI- JA TIETOSUOJASELOSTE