Etusivu » Palvelut » Hieronta

Hieronta

Hieronnalla tarkoitetaan hoitotarkoituksessa suoritettua kehon pehmeisiin kudoksiin kohdistettua manuaalista käsittelyä. Hierontaa käytetään lihasten rentouttamiseen ja kipujen lievittämiseen.

Tutkimusten mukaan jo pelkästään kosketus rauhoittaa, vähentää stressiä, ärtyneisyyttä ja levottomuutta sekä parantaa keskittymiskykyä ja unen laatua. Hieronta käynnistää kuona-aineiden poistumisen elimistöstä, kiihdyttää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, rentouttaa lihaksistoa ja poistaa lihasperäisiä jännityksiä.

Hieronta ennaltaehkäisee venähdyksiä ja revähdyksiä, joten hieronnassa voit käydä myös ylläpitääksesi lihasten toimintakykyä, vaikkei varsinaista kipua olisikaan. Hierontaan voi tulla myös rentoutumaan.

Hierontapalvelut aina ammattitaitoisilta fysioterapeuteilta

Meillä kaikki hierontapalvelut ovat ammattitaitoisten fysioterapeuttien toteuttamia, joten he tunnistavat oireen syyn helposti, ja osaavat arvioida fysioterapian ja hieronnan tarpeen sekä tarvittaessa yhdistää näitä molempia.

Vaikka hieronta on toimiva menetelmä lihasten rentouttamiseen, niiden toimintakyvyn ylläpitoon sekä kivun lievitykseen, se ei välttämättä poista kivun syytä. Jos syytä ei hoideta, kipu saattaa ajan myötä uusiutua. Fysioterapeuttimme havaitsevat oireen uusiutumisen todennäköisyyden, ja tarjoavat apua syyn hoitamiseen.

Esimerkiksi hierontaan hakeudutaan usein lihaskireyden ja siitä aiheutuvan kivun tai jäykkyyden vuoksi. Lihaskireydet kehittyvät tyypillisesti joko vähitellen pitkän ajan kuluessa tai äkillisesti lisääntyneen rasituksen tai kuormituksen vuoksi.  Pitkällä aikavälillä syntyneiden lihaskireyksien syyt voivat löytyä esimerkiksi huonosta ergonomiasta tai muista työn tai harrastusten aiheuttamista kuormittavista tekijöistä. Fysioterapeuttimme osaavat auttaa vähentämään rasitus- ja kuormitustekijöitä ja korjata epäedullisia liikkeitä, jolloin lihaskireyden vähenevät tulevaisuudessa.