Etusivu » Palvelut » Välilevyongelmien fysioterapia

Välilevyongelmien fysioterapia (Mekaaninen Diagnostisointi ja Terapia MDT eli McKenzie-menetelmä)

Mekaaninen Diagnostisointi ja Terapia (MDT) eli McKenzie-menetelmä on yksi maailman eniten tutkituista fysioterapian menetelmistä. Sen avulla pystytään tutkimaan ja hoitamaan selkärangan ja välilevyn aiheuttamia ongelmia erittäin tehokkaasti. Esimerkiksi välilevynpullistuman hoitoon ei yleensä tarvita leikkausta, vaan se pystytään parantamaan McKenzie-menetelmällä.

Välilevyongelmien fysioterapia poistaa kipua ja ennaltaehkäisee

Välilevyperäiset ongelmat voivat aiheuttaa kipuja rangan alueella. Ne voivat säteillä myös raajoihin asti, ja aiheuttaa esimerkiksi puutumista, kipua ja voimattomuutta.

MDT-hoidon päätavoitteita ovat kivun poistaminen, rangan toiminnan palauttaminen ja vaivan uusiutumisen ennaltaehkäisy. Hoito sisältää erityisiä harjoitteita, opetusta asennon hallitsemiseen ja ensiapuohjeita uusien kiputilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Haastavissa oireissa MDT-terapeutit käyttävät erilaisia manuaalisia tekniikoita rangan liikkuvuuden lisäämiseksi, jotta pystyt palaamaan turvallisesti omatoimiharjotteisiin.

Sertifioitu MDT-terapeutti auttaa

MDT-hoito aloitetaan tutkimalla potilas käsin ja määrittelemällä taudinkuva. Niiden avulla voidaan analysoida oireita suhteessa tiettyihin toistettuihin rangan liikkeisiin ja pitkäkestoisiin asentoihin. Yleensä rankaa ei tarvitse kuvata, vaan tarvittavat tiedot hoitosuunnitelman tekemiseen ja muiden mahdollisten kipuja aiheuttavien tekijöiden poissulkemiseen saadaan tarkalla fysioterapeuttisella tutkimuksella. Tutkimuksen jälkeen potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma, jonka tekee ammattitaitoinen sertifioitu MDT-terapeuttimme.

Arvot

REKISTERI- JA TIETOSUOJASELOSTE