Selkäkipu

Selkäkipu on kiusallinen, mutta yleinen vaiva. Työikäisistä jopa yli kolmannes on kärsinyt selkäkivuista viimeisen puolen vuoden aikana. Suuri osa sairauslomista ja työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu juuri selkäkivuista. Fysioterapeutin vastaanotolle kannattaakin hakeutua jo ensimmäisten oireiden ilmaannuttua, jotta kivun syihin vaikutetaan mahdollisimman aikaisin ja oireen kroonistuminen ennaltaehkäistään tehokkaasti.

Selkäkivun taustalla on harvoin mikään vakava sairaus. Selkäkipu voi johtua esimerkiksi välilevyperäisistä ongelmista, huonosta ergonomiasta, lihasepätasapainosta, liikekontrollin häiriöstä, liikkumattomuudesta, tapaturmasta tai onnettomuudesta. Joskus puhutaan myös epäspesifistä selkäkivusta, jolloin täysin tarkkaa syytä kivulle ei koskaan löydy.

Pitkittyessään selkäkipu aiheuttaa usein tiedostamatonta pelkokäyttäytymistä ja uskomuksia, jotka saattavat ajan mittaan rajoittaa normaalia elämää. Suhtaudumme selkäkipuihin aina vakavasti, sillä haluamme, että kuntoutuja pystyy palaamaan tavallisiin askareisiin mahdollisimman nopeasti.

Selkäkipuun voidaan vaikuttaa ammattitaitoisella fysioterapialla

Fysioterapeuttimme tutkivat tilanteen yksilöllisesti, valitsevat sopivan hoitomuodon ja luovat kanssasi suunnitelman selkäkivun hoitamiseksi. Selkä on vahva rakenne ja luotu liikkumista varten. Selkäkivun hoitoon ei yleensä suositella vuodelepoa, koska se saattaa jopa hidastaa toipumista. Onkin tärkeää, että liikkumista ylläpidetään myös selkäkivun aikana.

Fysioterapeuttiemme hoitokeinoja selkäkivun hoitoon ovat muun muassa lihastasapainon ja nivelten liikkuvuuden palauttaminen, liikekontrollin häiriöiden korjaaminen, ergonomiaohjaaminen, McKenzie-menetelmälymfaterapiaelektroterapia, erilaiset manuaaliset käsittelyt ja hieronta.