Oulunseudun Fysioterapiassa on ollut radiaaliseen paineaaltoon perustuva Shockwave -hoitolaite käytössä jo yli puolentoista vuoden ajan. Shockwave-hoidolla on saatu hyviä hoitotuloksia niin lihaskireyksien kuin jänteiden kipuoireiden hoidossa.

Lihaskireyksien hoitoon Shockwave on ylivoimaisen tehokas. Kireyksiä saadaan lievitettyä jo muutaman minuutin hoidolla. Hoito vaikuttaa syvemmälle kuin esimerkiksi käsin tehtävällä hieronnalla päästään vaikuttamaan. Kun lihaskireys saadaan lievittymään, päästään hoidossa nopeasti eteenpäin, esimerkiksi nivelten tai rangan liikkuvuuden parantamiseen, tai harjoitteiden pariin. Yleensä 3-5 hoitokertaa riittää helpottamaan oiretta. Lihaskireyksiä voi hoitaa shockwave -hoidolla jopa kahden päivän välein. Lihaskireyden lisäksi voidaan hoitaa myös arpia tai faskiaa.

Jännekipujen hoidossa hyviä tuloksia on saatu mm. tenniskyynärpään ja kantaluupiikin hoidossa. Shockwave-hoitoa ei tulisi kuitenkaan käyttää yhtä aikaa tulehduskipulääkkeiden kanssa, sillä hoito aiheuttaa kehossa proinflammatorisen reaktion. Tulehduskipulääkkeet taas estävät kemiallisesti tuon reaktion. Hoito perustuu siis kehon oman korjausprosessin käynnistymiseen. Jännetulehduksia/kipua hoidettaessa hoito tapahtuukin harvemmin, 5-10 päivän välein, jotta elimistön omalle korjausprosessille jää aikaa.

Shockwave-hoitoja käytetään osana fysioterapiaa. Tervetuloa kokeilemaan! Et tarvitse lähetettä.

Lue lisää shockwavesta –>

Kirjoittaja: