Apua virtsankarkailuun

Virtsankarkailu

Virtsankarkailu on yleinen oire, josta kärsii noin puolet naisista jossain vaiheessa elämänsä aikana. Virtsankarkailua voi esiintyä ponnistustilanteissa kuten yskiessä, nauraessa, aivastaessa, juostessa tai hyppiessä. Tällöin puhutaan ponnistusvirtsankarkailusta eli ponnistusinkontinenssista. Jos ennen virtsan karkaamista tuntee pakonomaista virtsaamisen tarvetta, puhutaan pakkoinkontinenssista.

Lantionpohjan kuntoutukseen erikoistuneet fysioterapeuttimme aloittavat virtsankarkailun hoidon haastattelemalla. Seuraavaksi arvioidaan lantionpohjan lihaksiston aktiivisuutta, kykyä supistua ja rentoutua erilaisissa tilanteissa EMG-mittauksen avulla. Tutkimuksen perusteella laaditaan yksilöllinen harjoitusohjelma, jossa voidaan tarvittaessa käyttää apuna elektroterapiaa. Meiltä voi myös vuokrata elektroterapialaitteen kotikäyttöön. Kuntoutuskäynnit toteutuvat yleensä alkuvaiheen jälkeen harvakseltaan, tavoitteena on asiakkaan aktivoiminen omatoimiseen harjoitteluun, johon terapeutti antaa ajankohtaiset (progressiiviset) ohjeet. Hoidamme asiakkaitamme aina kokonaisuutena. Mikäli virtsankarkailuvaivaan liittyy esim. selkäkipua, huomioi terapeuttimme molempien oireiden hoidon mahdollisimman hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.