Apua peroneuspareesiin

Pohjehermohalvaus

Peroneuspareesi eli pohjehermohalvaus

Peroneuspareesi eli pohjehermohalvaus on jalan toimintahäiriö, jonka tyypillisiä oireita ovat jalkaterän ”läpsyminen” kävellessä ja sen voimattomuus tai tunnottomuus. Oireena voi olla myös nilkan taivutuksen voimattomuus ja tunnottomuus nilkassa tai jalkaterän ulkosyrjällä. Yleensä peroneuspareesi saa alkunsa vähitellen, mutta se voi alkaa myös äkillisesti.

Peroneuspareesi voi aiheutua monesta syystä

Peroneushermo saa hermotuksen alaselästä ja muodostaa osan iskiasrungosta. Yleinen syy peroneuspareesiin onkin alaselän välilevyn pullistuma, joka saattaa painaa hermojuureen. Tällöin oireet säteilevät myös alarajaan.

Peroneuspareesin taustalla voi olla myös iskiashermon pinnetila, eli piriformis- syndrooma. Peroneushermo kulkee jalassa polven ulkosyrjällä, ja se haarautuu lähellä pohjeluun päätä syvälliseksi ja pinnalliseksi hermoksi. Hermo on altis puristukselle ja ulkoisille traumoille. Pohjehermohalvauksen voikin aiheuttaa esimerkiksi pitkään kyykyssä oleminen, jolloin puhutaan ”mansikanpoimijan halvauksesta”.

Muita syitä peroneuspareesille ovat muut ääreishermojen pinnetilat, traumat ja onnettomuudet, aivoperäiset ongelmat tai jotkut sairaudet.

Hermovaurioissa tärkeää on nopea hoitoon hakeutuminen

Ensimmäisellä tapaamisella suoritetaan aina perusteellinen fysioterapeuttinen tutkimus, jossa selvitämme tarkasti peroneuspareesin syyn. Hoitolinja valitaan sen mukaisesti, ja tarvittaessa käytämme yrityksen sisäistä konsultaatiota. Mitä nopeammin hermovaurioiden hoito alkaa, sitä parempi on hoitoennuste.

Hermovaurioissa fysioterapian tavoitteena on toimintakyvyn ylläpito ja sen palauttaminen ehkäisemällä nivelten virheasentoja ja vääriä liikemalleja hermon paranemisen aikana. Olemme saaneet erinomaisia tuloksia muun muassa elektroterapialla, jonka avulla lihaksen hermotoiminta on voitu palauttaa jopa täysin. Alaselän välilevyn pullistuma hoidetaan McKenzie-menetelmällä.

Tarjoamme tarvittaessa kuntoutuksen tueksi myös kotihoitolaitteen, jonka käyttöön annamme yksilölliset kotihoito-ohjeet.